-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33975 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

فلسفه اينكه زن نصف مرد ارث مي برد چيست ؟
موضوع حقوق زن و مرد و مقايسه آنها در نظامهاي حقوقي، از مسائلبسيار قابل بحث و داراي گسترهاي وسيع است. آيا اساساً اين گفته كه بايد بينزن و مرد تساوي كامل برقرار باشد، گزينه صحيح و مبرهني هست يا نه؟نگرش به زن و مرد در نظام انساني چگونه بايد باشد؟ و دهها موضوع ديگر دراين زمينه، از مباحث بسيار دقيق و قابل تأمل حقوقي بوده كه اسلام و قرآن بههمه اين مسائل پاسخ داده است.
در نظام تكليف و برنامة تكامل انساني، هيچ تفاوتي بين زن و مرد وجود
ندارد و تساوي كامل برقرار است. براي دريافت بهتر اين موضوع، كافي استاين آيه را به دقت بخوانيم: «ومن يعمل من الصالحات ... ؛ هر كه از زن و مردمؤمن كاري شايسته كند به بهشت وارد ميشود و ذرهاي به او ستم نميشود»، (النساء، آيه 124) و «ان المسلمين والمسلمات ... ؛ خداوند كليه زنان و مردان مسلمان...براي همه آنها خدا مغفرت و پاداش بزرگ مهيا ساخته است»، (الاحزاب ، آيه 35).هم چنين آيات فراوان ديگر مانند: آل عمران، آية 195 - النحل ، آية 97 -غافر ، آية 40 - حجرات ، آية 13 و...
اما در مسائل حقوقي، اگر مقصود از تساوي نظام عدل است، نظام حقوقياصيل اسلام عين عدل ميباشد. لازم است، به اين نكته تأكيد شود كهمساوات همواره عدل نيست؛ بلكه گاهي مساوات ضد عدل است؛ مثلاً اگريك كارگر ساده و يك متخصص عالي رتبه هر دو به مقدار مساوي مزد دريافتكنند، تساوي بين آنها برقرار شده ولي عدالت برقرار نشده است. لذا اين قضيهكه: «مساوات همواره عدالت است» گزينهاي ناموجّه مينمايد. اگر از ايندريچه به نظام حقوقي اسلام نظر شود، درخواهيم يافت نظام حقوقي اسلامنظامي عادلانه است؛ مثلاً در مورد ارث، ارث مردان در مواردي دوبرابر حقارث زنان است كه البته تساوي برقرار نشده، ولي عدالت برقرار است؛ زيرامردان موظف به پرداخت نفقهاند و هم چنين به طور عام در زمينههاي فعّالاقتصادي و مشاغل سخت اشتغال دارند. روشن است كه اختصاص سهمبيشتري از ميراث به جهت مسؤوليت افزونتري است كه نظام حقوقي اسلامبراي آنان در نظر گرفته است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.